آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:52609)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:43251)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:33759)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:26683)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره واقعه:سه نوع حيات اخروي و سه نوع حيات برزخي براي افراد مختلف    تدبر و فهم سوره مرسلات:واي بر مكذبين    آغاز ثبت نام دوره جديد آموزش مجازي روش فهم بهتر قران    تدبر و فهم سوره مطففين:كم گذاشتن از حقوق مردم،تمسخر مومنان و افسانه خواندن آيات:ناشي ازانكارمعاد       آخرین رویداد تالار: خلاصه سخنان آقایان فرهنگ،بهجت پور و حری در برنامه بررسی کتاب روش فهم ساده قران      

توجه

Icon
Error

admin Offline
#1 ارسال شده : 1397/03/30 08:41:35 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 290

5 تشکر دریافتی در 5 ارسال
تدبر در سوره غاشيه،عصاره فرازها ودر سوره غاشيه

سورة الغاشیة با توجه به محتوا جزء سوره های مکی هست _ سال دوم بعثت نازل شده - به ترتیب مصحف کنونی سورة ٨٨ وبه ترتیب نزول سوره ۱۸ می باشد - در۵ فراز بیان شده_ تعداد آیات ٢٦


فراز اول: ایه 1
:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

هَلْ أَتَاکَ حَدِیثُ الْغَاشِیَةِ ﴿١﴾ ایا رسید تورا سخن غاشیه( فرو پوشاننده ) ؛نامی برای قیامت

عصاره فراز اول:اهمیت قیامت به دلیل فراگیر بودنش بر انسانها


فراز دوم ایات ۲_۷
وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ ﴿٢﴾چهره های در چنین روزی فروتنند(خشوع از سر ذلت وخواری)
عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ ﴿٣﴾عمل کننده ای رنج بی حاصل کشیده اند
تَصْلَى نَارًا حَامِیَةً ﴿٤﴾که وارد میشوند در آتشی سوزان

تُسْقَى مِنْ عَیْنٍ آنِیَةٍ ﴿٥﴾نوشانده می شوند(از روی اجبار) از چشمه ای بسیار داغ
لَیْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلا مِنْ ضَرِیعٍ ﴿٦﴾ نیست برای ایشان غذایی از خار سمی بی انرژی
لا یُسْمِنُ وَلا یُغْنِی مِنْ جُوعٍ﴿٧﴾ چاغ نمی کند وبی نیاز نمی کند از گرسنگی (نه رشد دهنده است ونه سیر کننده)

درب فراز دوم:
انجام عمل بدون خلوص حاصلی جز رنج وعذاب در قیامت ندارد که اثرش در چهره ها آشکار است

فراز سوم ایات ۸_۱۶

وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ ﴿٨﴾ چهره هایی در چنین روزی متنعمند وشادند
لِسَعْیِهَا رَاضِیَةٌ ﴿٩﴾به سبب تلاششان (در دنیا) خشنودند
فِی جَنَّةٍ عَالِیَةٍ﴿١٠﴾در بهشتی بلند مرتبه
لا تَسْمَعُ فِیهَا لاغِیَةً ﴿١١﴾نمی شنوند در آن سخنان زشت وبیهوده

فِیهَا عَیْنٌ جَارِیَةٌ ﴿١٢﴾ در آن چشمه ای همیشه روان هست
فِیهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ ﴿١٣﴾در آن تختهایی بالا برده شده است
وَأَکْوَابٌ مَوْضُوعَةٌ ﴿١٤﴾وجامهایی قرار داده شده (آماده نوشیدن)
وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ ﴿١٥﴾و پشتیهای چیده شده
وَزَرَابِیُّ مَبْثُوثَةٌ ﴿١٦وفرشهای نفیس گسترده شده

درب فراز سوم:
تلاشهای جدی ودارای پاداش اخروی نعمتهای الهی هستند واسایش وشادمانی دارد که در چهرها قابل مشاهده هست

فراز چهارم ایات ۱۷_۲۰

أَفَلا یَنْظُرُونَ إِلَى الإبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ ﴿١٧﴾ایا پس نمی نگرند(توجه نمی کنند )به سوی شتر که چگونه افریده شده است؟
وَإِلَى السَّمَاءِ کَیْفَ رُفِعَتْ ﴿١٨﴾وبه سوی آسمان که چگونه رافراشته شده است؟

وَإِلَى الْجِبَالِ کَیْفَ نُصِبَتْ ﴿١٩﴾وبه سوب کوهها که چگونه برپا داشته شده است ؟
وَإِلَى الأرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ ﴿٢٠﴾وبه سوی زمین که چگونه گسترده شده است؟

درب فراز چهارم: توبیخ انسان از جهت عدم توجه به آفریده های خدا برای هشدار از سطحی نگری که این بی اعتنایی می تواند زمینه ساز انکار معاد شود

فراز پنجم ایات ۲۱_۲۶

فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ ﴿٢١﴾پس(ای پیامبر ص) تذکر بده همانا فقط تو تذکر دهنده ای
لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ ﴿٢٢﴾نیستی تو بر ایشان مراقب چیره شونده

إِلا مَنْ تَوَلَّى وَکَفَرَ ﴿٢٣﴾ (فذکر) تذکر بده مگر کسی را که پشت کرد وکافر شد
فَیُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الأکْبَرَ ﴿٢٤﴾پس (نتیجه این کار) عداب می کند اورا خدا یک نوع عذابی بزرگتر
إِنَّ إِلَیْنَا إِیَابَهُمْ ﴿٢٥﴾همانا به سوی ماست بازگشت ایشان
ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا حِسَابَهُمْ﴿٢٦﴾سپس همانا بر مالازم است حسابرسی ایشان

درب فراز پنجم:
وظیفه پیامبر ص فقط پند وتذکر است تولی نشان از رسیدن تذکر پیامبر ص و عدم پذیرش انهاست فرجام آن بزرگترین عذاب خداست وخداوندحسابرسی بر خود لازم شمرده

درس سوره:
قیامت مهم هست براساس پذیرش یا عدم پذیرش تذکر (معارف دینی) از پیامبران و نوع اعمال انسانها در قیامت دوگروهند گروهی در رنج (ناصبه)عذاب وگروهی در شادمانی ورفاه(ناعمه) ملزم بودن خدا برحسابرسی نشان اهمیت قیامت دارد که این خود نشان از هدفمندی آفرینش هستی است


نکات مهم :

۱ وجود قیامت وحسابرسی نشان از هدفمند بودن افرینش مخلوقات دارد

۲_ این هدفمند بودن نیاز به هدایت به سوی این هدف از طریق پیامبران را شامل می شود

۳_ پیامبران فقط وظیفه تذکر وموعظه وبیان هدایت الهی را دارند واجباری در قبولاندن معارف الهی ودین از وظایف انها نیست

۴_ براساس پذیرش یا عدم پذیرش در قیامت انسانها دو دسته اند رنج بیهوده کشیده ها وسعی مورد پسند انجام دهنده ها

۵_ اوردن (وجوه) بدون عطف برای این دو گروه نشان از نداشتن هیچ نقطه مشترک بین این دو گروه هست که مقایسه ها متقابل نشان از این عدم وجه مشترک است ؛ (عامله ناصبه× سعیها راضیه) (عین انیه× عین جاریه) (نار حامیه×جنه عالیه)

۶_ همانگونه که عذاب الهی دارای مراتب هست نعمتهای الهی هم دارای مراتب هست

۷_ با تنوین اوردن کلماتی برخی نشان از عظمت انها دارد ( عین در بهشت،، ناعمه، عالیه، اکواب، موضوعه، مصفوفه، مبثوثه) ویا بی حد ودائمی بودن ( انیه ، حامیه، جاریه، ویا ناشناخته بودن (طعام، لاغیه، یا عمومیت (وجوه) دارد

۸_استفهام توبیخی در ایه ۷ نشان از لزوم دقت در کیفیت مخلوقات خدا دارد تا بادریافت قدرت خداوند در این افرینشها به قدرت خدا در افرینش مجدد انها پی ببریم که زمینه ساز پذیرش معاد خواهد بود

۹_ توجه به انواع عذابها ونعمتها وبروز وظهور آنها در چهره انسانها ی دو گروه نشان از اثباط معاد جسمانی دارد

۱۰ از اینکه خدا حسابرسی را بعد بازگرداندن انسانها ومعاد بر خود لازم شمرده دلیل از اهمیت قیامت است واین اهمیت هم در آغاز سوره با فراگیر بودن در پایان با حسابرسی ببان شده

۱۱_ ضمیر جمع(نا) در (الینا) و( علینا) پایان سوره نشان از تعدد کارگزاران خداوند در قیامت است

ارتباط سنجی بین ایات:

_ فذکر( ای پیامبر قدرت نمایی خداوند در صحنه دنیا را با خلقت شتر واسمانها وکوهها وزمین )یاداوری کن که تو فقط یاداوری کننده اي
امید یاداوری فقط برای توجه کنندگان است که ایمان اوردنشان را به ثمر خواهد نشاند تا (لسیعها راضیه) زندگی خشنود کننده ای برای خود رقم زنند نه کسانی که سطحی نگرند وبا تمام تلاشت ویادآوریت باز پشت می کنند (تولی) و اینهمه عظمت وتوانایی را می پوشانند (کفر) پس بزرگترین عذاب در انتظارشان است (غاشیه)روزی که بازگردانده شوند(ایابهم) تا حسابرسی خداوند اجرا شود(حسابهم)



ارتباط سنجی بین دو سوره قیامت وغاشیه

االی ربک یومئذ المستقر والی ربک یومئذ المساق به صورت کلی وتکمطل شده اش = ان الینا ایابهم
توضیح " الا من تولی وکفر"در سوره عاشیه=فلا صدق ولا صلی ولکن کذب وتولی
وجوه یومئذ باسره سوره قیامت= وجوه یومئذ خاشعه
وجوه یومئد ناضره در قیامت= وجوه یومئذ ناعمه

پاسخ ایحسب الانسن ان یترک سدی در قیامت= ان علینا حسابهم در غاشیه
بیان بخشی از قدرت نمایی خداوند درسوره قیامت الم یک نطفه، ثم علقه، فجعل منه الذکر والانثی= الی الابل واسماء والجبال والارض کیف خلقت در سوره غاشیه


ترجمه و تفسير از سركار خانم ليلاانصاری

كلمات كليدي:غاشيه اجبار تذكر مصيطر
به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1397/03/31 09:55:22 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار
فرازها و درس سوره غاشيه


💫🌿سوره غاشيه شامل دو فراز است

بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحيم


آیا خبر "غاشیه"(فراگيرنده) به تو رسیده است؟ آیه 1

در آن روز، چهره هایى خوار وزبونند، آیه 2

که تلاش کرده، رنج [بیهوده ] برده اند.(عمل كننده رنجورند) آیه 3

[ناچار] در آتشى سوزان درآیند. آیه 4

از چشمه اى داغ نوشانیده شوند. آیه 5

خوراکى جز خار خشک ندارند، آیه 6

[که ] نه فربه کند، و نه گرسنگى را باز دارد. آیه 7

در آن روز، چهره هایى شادابند. آیه 8

از کوشش خود خشنودند. آیه 9

در بهشت برین اند. آیه 10

سخن بیهوده اى در آنجا نشنوند. آیه 11

در آن، چشمه اى روان باشد. آیه 12

تختهایى بلند در آنجاست. آیه 13

و قدحهایى نهاده شده. آیه 14

و بالشهایى پهلوى هم [چیده ]. آیه 15

و فرشهایى [زربفت ] گسترده. آیه 16

فراز اول :( آيه ١تا ١٦)

🌀عصاره فراز اول :

‼️هشدار : همه چهره ها در رويدادفراگير قيامت يكسان نيستند چهره هايي خوار و زبون خواهند بود ،آنان از اعمالشان جز رنج نصيبي نبرده اند و عذاب مي شوند ولي چهره هايي خرم و شاداب اند كه از تلاش خويش راضي اند و پاداش مي گيرند .


آیا به شتر نمى نگرند که چگونه آفریده شده؟ آیه 17

و به آسمان که چگونه برافراشته شده؟ آیه 18

و به کوه ها که چگونه برپا داشته شده؟ آیه 19

و به زمین که چگونه گسترده شده است؟ آیه 20

پس تذکر ده که تو تنها تذکردهنده اى. آیه 21

بر آنان تسلّطى ندارى، آیه 22

مگر کسى که روى بگرداند و کفر ورزد، آیه 23

که خدا او را به آن عذاب بزرگتر عذاب کند. آیه 24

در حقیقت، بازگشت آنان به سوى ماست، آیه 25

آنگاه حساب [خواستن از] آنان به عهده ماست. آیه 26


فراز دوم :( آيه ١٧تا ٢٦)

🌀عصاره فراز دوم :

تهديد پشت كنندگان به تذكر نبوي و كافران به توحيد ربوبي : كساني كه به تذكر رسول خدا(ص) براي هدايت به ربوبيت خداي خالق پشت مي كنند و كفر مي ورزند منتظر عذاب سخت خدا در روز قيامت باشند .

♻️⚜♻️درس سوره :

در رويداد فراگير قيامت كساني كه به تذكر پيامبر (ص) براي هدايت به ربوبيت آفريدگار پشت مي كنند و كفر مي ورزند صاحب چهره هايي زبون هستند و از اعمال خود جز ملامت بهره اي ندارند و به سختي عذاب مي شوند و كساني كه تذكرآن حضرت را مي پذيرند و به ربوبيت آفريدگار ايمان مي آورندصاحب چهره هايي شاداب هستند و از تلاش خود خشنود ند و به پاداشي بسيار نيكو مي رسند .



خانم پاکپور

ویرایش بوسیله کاربر 1397/04/05 04:19:04 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1397/03/31 10:01:10 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار
سوره غاشيه

به نام خداوند بخشنده مهربان،

فراز اول، آیات( ۱ الی ۱۶)
آيا داستان غاشيه به تو رسيده است؟ (1)
در آن روز وحشت در چهره‌ها پديدار است، (2)
تلاش كرده و رنج ديده، (3)
در آتش سوزان در افتند. (4)
از آن چشمه بسيار گرم آبشان دهند، (5)
طعامى جز خار ندارند، (6)
كه نه فربه مى‌كند و نه دفع گرسنگى. (7)
و در آن روز چهره‌هايى تازه باشند: (8)
از كار خويشتن خشنود، (9)
در بهشتى برين، (10)
كه در آن سخن لغو نشنوى، (11)
و در آن چشمه‌سارها روان باشد، (12)
و تختهايى بلندزده، (13)
و سبوهايى نهاده، (14)
و بالشهايى در كنار هم چيده، (15)
و فرشهايى گسترده. (16)

:درب فراز:
تشریح وقایع روز قیامت و وضعیت متفاوت انسانهای نیکوکار و بد کار

فراز دوم، آیات (۱۷ الی ۲۰)
آيا به شتر نمى‌نگرند كه چگونه آفريده شده؟ (17)
و به آسمان كه چسانش برافراشته‌اند؟ (18)
و به كوه‌ها كه چگونه بركشيده‌اند؟ (19)
و به زمين كه چسان گسترده شده؟ (20)

درب فراز:
ای انسان چرا به آیات الهی در خلقت توجه نمیکنی؟

فراز سوم، آیات (۲۱ تا ۲۶)
پس پند ده، كه تو پند دهنده‌اى هستى. (21)
تو بر آنان فرمانروا نيستى. (22)
مگر آن كس كه رويگردان شد و كفر ورزيد، (23)
خپس خدايش به عذاب بزرگ‌تر عذاب مى‌كند. (24)
هر آينه بازگشتشان به سوى ماست. (25)
سپس حسابشان با ماست. (26)

:درب فراز:
ای پیامبر تو تنها تذکر بده و حساب و کتاب آنها با ماست.


📚درس سوره:
ای انسان به ایات الهی در خلقت با توجه بنگر و قیامت را در نظر داشته باش وای پیامبر تو تنها تذکر بده و سرانجام سرنوشت انسان با ماست.



خانم موبدی

ویرایش بوسیله کاربر 1397/04/09 08:52:05 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1397/04/03 06:42:27 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار
تدبر در آيات 21-23 سوره غاشيه:آيا پيامبر بر كافران،تسلط و سيطره دارد؟

فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ ﴿21﴾ لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ ﴿22﴾ إِلَّا مَن تَوَلَّى وَكَفَرَ ﴿23﴾

پاسخ اول:

"به ﻧﻈﺮ ﺑﻌﻀﻰ ﺇِﻟﱠﺎ ﻣَﻦْ ﺗَﻮَﻟﱠﻰ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻣﻔﻌﻮﻝ ﻣﺤﺬﻭﻑ «ﻓﺬﻛﺮ»، ﻭ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﺁﻥ «ﻓﺬﻛﺮ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺇﻟﺎ ﻣﻦ ﺗﻮﻟﻰ ﻭ ﻛﻔﺮ» ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺬﻛﺮ ﺑﺪﻩ ﻣﮕﺮ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺭﻭ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻭ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺗﺬﻛﺮ ﺑﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺴﻰ ﺑﻰ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

🔖 ﻃﺒﺮﺳﻰ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠّﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﺀ ﻣﻨﻘﻄﻊ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ «ﻟﻜﻦ» ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻗﻮﻝ ﺍﻭﻝ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓَﺬَﻛﱢﺮْ ﺇِﻥْ ﻧَﻔَﻌَﺖِ ﺍﻟﺬﱢﻛْﺮﻯ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ"

نقل از تفسیر احسن الحدیث
پاسخ دوم:

"آیه 22 یکی از آیات مشکل قرآنی است.

مشکل بودن این آیه از آنجا فهمیده میشود که برخی مفسران مختلف در طول قرن ها، حتی تا امروز نیز، در تفسیر آن سخنان مختلف و حتی متباین و بلکه متنافر گفته اند.
یعنی لست علیهم بمسیطر را با الا من تولی و کفرهمطراز دیده اند و چنین نتیجه گرفته اند که آنحضرت نسبت به من تولی و کفر مسیطر بوده،
ولی ما، اساسا دو آیه را همطراز نمی بینیم، (22 را نسبت به 21 پرانتزی، یا «ماده و تبصره»ای می بینیم)
پرانتزی بودن آیه 22 از اینجا معلوم میشود که اگر چشم خویش را بر آن ببندیم و انتهای آیه 21 را به ابتدای آیه 23 وصل کنیم، خواهیم دید در روال سخن سکته ای حادث نشده است.
اگر اینطور نگاه کنیم معنی آن قسمت اینطور میشود که : ای پیامبر ! تو فقط تذکر دهنده هستی، ولی در مورد کسانی که کفر می ورزند و رو بر میگردانند وظیفه ای نداری.


که البته مفهوم اخیر هم معقول است و هم با آیات زیادِ دیگری از قرآن پشتیبانی میشود."

از تفسير آقاي جمال گنجه اي

ویرایش بوسیله کاربر 1397/05/01 11:26:20 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1397/04/03 06:44:29 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار
زاویه با تفاسیر رایج
اغلب مفسران ارجمند آیات( 2 تا 16) را به جهنم و بهشت تطبیق کرده اند که البته خطا است، زیرا به قرینه کلمه «یومئذ» در آیه های (2 و 8) و شرحی که در آیات (3 تا 7 )در باره مدلول آیه 2 داده، و نیز شرحی که پس از آیه 8 داده، اشاره به زمان خاصی دارد، این عذاب ها و نعمت ها مربوط به روز قیامت است، که بالاخره در آنجا هم گرسنگی و تشنگی و نیاز به استراحت هست.


🍃🌸اگر آیات مذکور راجع به بهشت و جهنم بود، دیگر وجوه یومئذ خاشعه و وجوه یومئذ ناعمه معنی نداشت، زیرا در بهشت همه وجوه ناعمه هستند و در جهنم هم همه وجوه خاشعه هستند.

♻️پس از مرگ تنها جائی که وجوه خاشعه و ناعمه قاطی هستند قیامت است.

4⃣ حدسیاتی از اوضاع و احوال آن روزها
در آن روزهای معاصر نزول این آیات، ثروتمند های خیلی برخورداری بوده اند که در مکان های پذیرائی شان چیزهایی مبل مانند و کمد ظروف و کوسن و بالش و قالیچه هایی که در اینجا و آنجا پخش بوده میداشته اند که خداوند وجه اعلای آنها را به عنوان نعمت بهشتی ذکر فرموده و البته باید بدانیم که خداوند در برشماری نعمت های بهشتی از کلماتی استفاده فرموده که مفهوم مخاطبان بوده است (آیه های 13 تا 16)
از بین چهار نعمت ذکر شده در آیات( 17 تا 20) ، سه نعمت برمی گیرد به محیط زندگی (کوه ها، آسمان، زمین) و یک نعمت برمی گردد به وسیله زندگی (حیوان بارکش و شیردِه)
البته ترتیب ذکر نعمات، به ترتیب انس مرد عرب آنروزی با آنهاست.
اولین انس او با شترش است که همه چیز اوست. بارش را می برد، غذایش را هم می دهد (شیر پر چربی شتری) هزینه ای هم برای او ندارد، در بیابان اگر آب پیدا نشد و خطر مرگ پیش آمد، جان شتر هم فدای او می شود، و در حالی که بیست برابر خودش وزن دارد، رام و مطیع او هم هست.

او پس از آن، با کوه ها انس دارد که در مسیرش آنها را می بیند و در پای آنها چشمه ها و نهرها است که باعث زنده ماندن او می شود. در کنار نهرها و جویبارها و چشمه ها درختهائی هست که استراحت او را تأمین می کند. پرنده ها و حیوانات وحشی دیگر نیز اسباب تفریح و احیاناً شکار او را فراهم می کنند. لذا کوه، پس از شتر، برای او چیز بسیار باارزشی است.


💥مؤلفه های عذاب های اخروی

گرچه این پاراگراف ناظر به آخرت نیست و فقط ناظر به روز قیامت است، اما، نعیم و عذاب در مقیاس کوچکتر دارای همان مولفه ها میباشد که نعیم و عذاب دائمی دارند. لذا :
چهار سؤال اصلی برای هر نوع زندگی، اینهاست:
1⃣ محیط زندگی من چگونه است؟
2⃣نیازهای اساسی من چگونه رفع می شود؟
3⃣نیازهای معنوی من چگونه رفع می شود؟
4⃣درجه رضایت من در زندگیی که دارم چقدر است؟

💢از آیات این پاراگراف چنین فهمیده می شود:

1⃣محیط زندگی به نحو غیر قابل تصوری نامطلوب است (آیه 4)
2⃣رفع نیازهای اساسی به نحو غیر قابل تصوری بد است (آیه های 5 و 6 و 7)
3⃣ نیازهای معنوی نه تنها رفع نمی شود بلکه برعکس است (آیه 3)
4⃣میزان رضایتمندی از زندگی پائین است (آیه 2)

🌤مؤلفه های نعمت های بهشتی

به قرینه آنچه که فوقا درباره مقوله های نظیر عرض کردیم در اینجا نیز میتوانیم عرض کنیم:
1⃣محیط زندگی بهشتیان به نحو غیر قابل تصوری عالی است (آیه های 10 و 11
و 12)
2⃣ رفع نیازهای اساسی آنها نیز گرچه ذکر نشده (اما با توجه به قرائن) بسیار عالی است.
3⃣نیازهای معنوی آنها نیز به عالی ترین وجه برآورده می شود، مثلاٌ:
بسیار مرفه هستند (آیه 10)،
و والامرتبه می باشند (آیه 10)،
و ادب و آداب خاصی در مورد آنها اِعمال میشود(آیه11)،
و مناظر خوش می بینند (آیه 12)،
و از نظم و ترتیب و مدیریت خوب بهره می برند (آیه 14)،
و ثروت سرشار دارند. (آیه 16).
4⃣ میزان رضایتمندی آنها از زندگی
هایشان بسیارمطلوب است (آیه 9)



🖋أقای جمال گنجه ای
به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1397/04/04 06:06:32 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار

غاشيه چيست؟

لغت غاشيه فقط در دو سوره قرآن (غاشيه و يوسف) بكاررفته است. در سوره يوسف به عذاب دنيوي مربوط ميشود (افامنوا ان تاتيهم غاشيه من عذاب الله او تاتيهم الساعه بغته)

در سوره دخان هم به عذاب فراگير اشاره شده است:


💫🌿ﻓَﺎﺭْﺗَﻘِﺐْ ﻳَﻮْﻡَ ﺗَﺄْﺗِﻲ ﺍﻟﺴﱠﻤﺎﺀُ ﺑِﺪُﺧﺎﻥٍ ﻣُﺒِﻴﻦٍ (10)

ﻳَﻐْﺸَﻰ ﺍﻟﻨﱠﺎﺱَ ﻫﺬﺍ ﻋَﺬﺍﺏٌ ﺃَﻟِﻴﻢٌ (11)

ﺭَﺑﱠﻨَﺎ ﺍﻛْﺸِﻒْ ﻋَﻨﱠﺎ ﺍﻟْﻌَﺬﺍﺏَ ﺇِﻧﱠﺎ ﻣُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ (12)

ﺃَﻧﱠﻰ ﻟَﻬُﻢُ ﺍﻟﺬﱢﻛْﺮﻯ ﻭَ ﻗَﺪْ ﺟﺎﺀَﻫُﻢْ ﺭَﺳُﻮﻝٌ ﻣُﺒِﻴﻦٌ (13)

ﺛُﻢﱠﺗَﻮَﻟﱠﻮْﺍ ﻋَﻨْﻪُ ﻭَ ﻗﺎﻟُﻮﺍ ﻣُﻌَﻠﱠﻢٌ ﻣَﺠْﻨُﻮﻥٌ (14)

10- ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﺎﺵ ﺭﻭﺯﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺩﻭﺩﻯ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ.
11- ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﺭﺩﻧﺎﻛﻰ ﺍﺳﺖ.
12- ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺑﺮﺩﺍﺭ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻴﻢ.
13- ﺍﻳﻦ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺠﺎ ﻓﺎﺋﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﻣﺪ.
14- ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﻭﻯ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻛﺮﺩﻩ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺗﻌﻠﻴﻢ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺩﻳﻮﺍﻧﻪ ﺍﺳﺖ.

🔖انچه که در قیامت همه را فرا میگیرد،در این سوره، دخان مبین معرفی شده وبه عنوان سرنوشت کسانی که ازتذکر پیامبر روگرداندند بيان شده است



🖋اقای سید کاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/08/23 03:15:51 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

farhang Offline
#7 ارسال شده : 1397/04/09 08:47:46 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 537
Iran (Islamic Republic Of)

25 تشکر دریافتی در 18 ارسال
تدبر در سوره غاشيه: درس و عصاره فرازها و نكات سوره غاشيه

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ {1}آیا خبرِ «غاشیه» (رویداد فراگیر) به تو رسیده است؟ {1}

وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ {2}در آن روز ، چهره هایی زبونند ، {2}

عَامِلَةٌ نَّاصِبَةٌ {3}که تلاش کرده ، رنج [ بیهوده ] برده اند. {3}

تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً {4}[ ناچار ] در آتشی سوزان درآیند. {4}

تُسْقَى مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ {5}از چشمه ای داغ نوشانیده شوند. {5}

لَّيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِن ضَرِيعٍ {6}خوراکی جز خارِ خشک ندارند ، {6}

لَا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِي مِن جُوعٍ {7}[ که ] نه فربه کند ، و نه گرسنگی را باز دارد. {7}

وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاعِمَةٌ {8}در آن روز ، چهره هایی شادابند. {8}

لِسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ {9}از کوشش خود خشنودند. {9}

فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ {10}در بهشت برین اند. {10}

لَّا تَسْمَعُ فِيهَا لَاغِيَةً {11}سخن بیهوده ای در آنجا نشنوند. {11}

فِيهَا عَيْنٌ جَارِيَةٌ {12}در آن ، چشمه ای روان باشد. {12}

فِيهَا سُرُرٌ مَّرْفُوعَةٌ {13}تختهایی بلند در آنجاست. {13}

وَأَكْوَابٌ مَّوْضُوعَةٌ {14}و قدحهایی نهاده شده. {14}

وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ {15}و بالشهایی پهلوی هم [ چیده ] . {15}

وَزَرَابِيُّ مَبْثُوثَةٌ {16}و فرشهایی [ زربفت ] گسترده. {16}

عصاره فراز آیات 1-16: سرنوشت متضاد دو گروه از انسانها در قیامت بخاطر سعی و رفتار متضاد انها در دنیا

نکات:

1-مفهوم دو دسته شدن انسانها در قیامت بر اساس اعمالشان که در سوره های قبل نیز بیان شده بود،ادامه یافته است. این تقسیم در سوره عبس با عبارات وجوه یومئذ مسفره و وجوه یومئذ علیها غبره بیان شده بود.در سوره قیامت با وجوه یومئذ ناضره و وجوه یومئذ باسره بیان شده و در سوره غاشیه با وجوه یومئذ خاشعه و ناعمه توصیف شده است.

2-اولین توصیف از جزییات بهشت و جهنم و غذاهای انجا

3-کلمه راضیه در 4 مورد در قران بکاررفته که همگی در سوره های مراحل نخست هستند.
فهو فی عیشه راضیه در سوره های قارعه و حاقه،لسعیها راضیه در سوره غاشیه،و الی ربک راضیه مرضیه در سوره فجر

4-متفاوت و متضاد بودن رفتار انسانها در دنیا و سرنوشت اخروی انها در سوره لیل هم اشاره شده بود.ان سعیکم لشتی و در انتهای ان سوره نیز سرنوشت اخروی افراد اتقی با عبارت ولسوف یرضی توصیف شد.
عبارت سعی و مرتبط بودن سرنوشت اخروی انسانها با سعی دنیوی انها در سوره های نجم و نازعات نیز تکرار شده است

أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ {17}آیا به شتر نمی نگرند که چگونه آفریده شده؟ {17}

وَإِلَى السَّمَاء كَيْفَ رُفِعَتْ {18}و به آسمان که چگونه برافراشته شده؟ {18}

وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ {19}و به کوه ها که چگونه برپا داشته شده؟ {19}

وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ {20}و به زمین که چگونه گسترده شده است؟ {20}

عصاره فراز آیات 17-20:نکوهش از عدم توجه و تامل در پدیده های طبیعی افرینش که انسانها همیشه با آنها سروکار دارند.

در سوره های عبس و طارق نیز لزوم نظر کردن انسانها به پدیده های طبیعی و خلقت ذکر شده بود

فلینظر الانسان الی طعامه: عبس،فلینظر الانسان مم خلق: طارق

فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ {21}پس تذکّر ده که تو تنها تذکّردهنده ای. {21}

{لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ {22}بر آنان تسلّطی نداری {22}}

إِلَّا مَن تَوَلَّى وَكَفَرَ {23}مگر کسی که روی بگرداند و کفر ورزد ، {23}

فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ {24}که خدا او را به آن عذاب بزرگتر عذاب کند. {24}

إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ {25}در حقیقت ، بازگشت آنان به سوی ماست {25}

ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ {26}آن گاه حساب [ خواستن از ] آنان به عهده ماست. {26}

عصاره فرازآیات 21-26: ای پیامبر تذکر بده. حساب و عذاب کافران با خداست.

نکات:

-اولین کاربرد کلمه عذاب در قران،به ترتیب نزول در سوره غاشیه است.بتدریج به مرحله انذار نزدیک میشویم.این عذاب،اخروی و مخصوص افراد روگرداننده و کافری است که عامدانه پیام رسول را انکار میکنند.

-این مرحله همچنان ،مرحله تذکر است(که در سوره اعلی و عبس نیزبیان شد)


-لفظ انما در آیه 21 که از ادات حصر است،وظیفه پیامبر در این مرحله را منحصر به تذکر ان هم به افراد پندپذیر می کند.و از رویارویی و جدال با افرادی که عامدانه تکذیب و روگردانی میکنند،برحذر داشته است.

-آیه 25 (بازگشت همه بسوی خدا در اخرت)مشابه سوره قیامت است که :الی ربک یومئذ المستقر،

درس سوره: ای پیامبر تذکر بده به سرنوشت متضاد انسانها در قیامت بخاطر رفتار دنیوی انها.حساب و عذاب روی گردانندگان از تذکرات تو نیز باخداست.

سیدکاظم فرهنگ
به ناز Offline
#8 ارسال شده : 1397/05/16 07:06:23 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار
نکات سوره #غاشیه از #تفسیر_نور

🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃

◀️ حادثه قیامت چنان فراگیر است، که همه باید به فکر آن باشند. «هَلْ أَتٰاکَ حَدِیثُ الْغٰاشِیَةِ»

◀️ شادی و خرّمی واقعی، در چهره منعکس می‌شود. وُجُوهٌ... نٰاعِمَةٌ رنگ رخساره خبر می‌دهد از سرّ ضمیر.

◀️ نعمت‌های بهشت و الطاف خاص الهی، از نتایج سعی و تلاش است. «نٰاعِمَةٌ لِسَعْیِهٰا»

◀️سختی کار در دنیا زودگذر است ولی شادمانی و کامیابی دائمی در آخرت را به همراه دارد. «لِسَعْیِهٰا رٰاضِیَةٌ»

◀️کسانی که در دنیا از لغو دوری کنند، در سرای دیگر، در فضای بدون لغو زندگی خواهند کرد. «لاٰ تَسْمَعُ فِیهٰا لاٰغِیَةً»

◀️ در بهشت نه تنها لغو نیست بلکه کلامی که به نحوی سبب پدید آمدن لغو هم شود وجود ندارد. «لاٰ تَسْمَعُ فِیهٰا لاٰغِیَةً»



◀️در معاد و نعمت‌های ویژه بهشتیان شک نکنید، مگر آفریده‌های عجیب خدا را در دنیا نمی بینید؟ «أَ فَلاٰ یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ»

◀️ همان گونه که اصل آفریده‌ها دلیل بر وجود خداست، چگونگی و پیچیدگی آفریده‌ها هم دلیل بر قدرت و علم و حکمت اوست. کَیْفَ، کَیْفَ، کَیْفَ...


◀️پیامبر، مأمور به وظیفه است نه نتیجه. «إِنَّمٰا أَنْتَ مُذَکِّرٌ» (پیامبر صلی الله علیه و آله برای هدایت مردم اهتمام وحرص داشت و خداوند به او فرمود: وظیفه تو فقط تذکّر است. )

◀️ وظیفه پیامبران، تذکّر است نه تسلط و تحمیل عقیده. «لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ»

◀️ حسابرسی از سنّت‌هایی است که خداوند بر خود واجب کرده است. «إِنَّ عَلَیْنٰا حِسٰابَهُمْ»

🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃

ویرایش بوسیله کاربر 1397/05/17 03:49:30 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.428 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi