رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,051 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
تدبر در آیات انتهایی سوره نساء آیات 171-176 نساء
اى اهل كتاب در دين خود غلو مكنيد و در باره خدا جز [سخن] درست مگوييد مسيح عيسى بن مريم فقط پيامبر خدا و كلمه اوست كه آن را به سوى مريم افكنده و روحى از جانب اوست پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد و نگوييد [خدا] سهگانه است باز ايستيد كه براى شما بهتر استخدا فقط معبودى يگانه است منزه از آن است كه براى او فرزندى باشد آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست و خداوند بس كارساز است {171}
مسيح از اينكه بنده خدا باشد هرگز ابا نمىورزد و فرشتگان مقرب [نيز ابا ندارند] و هر كس از پرستش او امتناع ورزد و بزرگى فروشد به زودى همه آنان را به سوى خود گرد مىآورد {172}
اما كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند پاداششان را به تمام [و كمال] خواهد داد و از فضل خود به ايشان افزونتر مى بخشد و اما كسانى كه امتناع ورزيده و بزرگى فروخته اند آنان را به عذابى دردناك دچار مىسازد و در برابر خدا براى خود يار و ياورى نخواهند يافت {173}
عصاره آیات 171-173: نکوهش شدید از غلو در دین:عیسی بنده خداست نه پسر خدا.استنکاف از پذیرش این امر و تکبر در برابر کلام خدا،عذابی عظیم در پی دارد.
اى مردم در حقيقت براى شما از جانب پروردگارتان برهانى آمده است و ما به سوى شما نورى تابناك فرو فرستادهايم {174}
و اما كسانى كه به خدا گرويدند و به او تمسك جستند به زودى [خدا] آنان را در جوار رحمت و فضلى از جانب خويش درآورد و ايشان را به سوى خود به راهى راست هدايت كند {175}
عصاره آیات 174-175:ای مردم(از همه ادیان و بی دینان):محمد ص و قران ،برهان و حجت خداهستند بسوی شما.ایمان و تمسک به انها،موجب جلب رحمت الهی و هدایت به صراط مستقیم است.
از تو [در باره كلاله] فتوا مىطلبند بگو خدا در باره كلاله فتوا مىدهد اگر مردى بميرد و فرزندى نداشته باشد و خواهرى داشته باشد نصف ميراث از آن اوست و آن [مرد نيز] از او ارث مىبرد اگر براى او [=خواهر] فرزندى نباشد پس اگر [ورثه فقط] دو خواهر باشند دو سوم ميراث براى آن دو است و اگر [چند] خواهر و برادرند پس نصيب مرد مانند نصيب دو زن استخدا براى شما توضيح مىدهد تا مبادا گمراه شويد و خداوند به هر چيزى داناست {176}
آیه176:بیان حکم دیگری از ارث
در آیات 176 و12 سوره نسابه میراث کلاله اشاره شده اما در ایه 176 سهم بیشتری برای خواهر و برادر قایل شده است. برخی مفسران،ایه اخر را که سهم بیشتری معین کرده، مخصوص برادران و خواهران والدینی(دارای پدر ومادر مشترک) و برادر وخواهر پدری دانسته اند و ایه 12 را مخصوص خواهر و برادر مادری.البته مرحوم ایت الله صادقی تهرانی ،خواهر و برادر پدری را مانند خواهر و برادر مادری میداند و مصداق ایه 12.و مصداق ایه 176 را تنها خواهر و برادر والدینی (پدری و مادری)میداند.
البته از ظاهر ایه ،این تفکیک ها قابل استنباط نیست.تنها تفاوت ظاهری آیه 176 تاکید بر فرزند نداشتن متوفی است (لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ) که در ایه 12 این تاکید وجود ندارد. با توجه به بیان تعاریف متفاوت از کلاله ،به نظر میرسد آیه 12 شرایط ارث رسیدن به خواهر و برادر در صورت وجود فرزندان متوفی و فقدان والدینش را بیان میکند که همان سهم یک سوم والدین به خواهران و برداران میرسد.اما در آیه آخر میزان ارث را در شرایط عدم وجود فرزند و والدین متوفی بیان می کند که در این صورت سهم بیشتری (ودر صورت عدم وجود همسر،همه ماترک)به خواهر و برادر می رسد.
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,051 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
تدبر در ایات سوره نساء
به نام خدا
به لطف خداوند تدبر در ايات سوره نسا همراه با مطالعه نظرات حداقل دو تفسير كه از دي ماه 95 در كانال تلگرامي قران پويان شروع شده بود،در رمضان 97 به پايان رسيد.
با چندبار مطالعه و تدبر در آیات کل سوره و مرور (ودر صورت لزوم، اصلاح) فرازهای تعیین شده،میتوان فرازهای مرتبط و پشت سرهم را با هم تلفیق نموده ،کل سوره را در بخش ها و فرازهای زیر میتوان خلاصه نمود:
بخش اول: آیات 1-40:توصیه به رعایت حقوق مادی و معنوی،احسان و انفاقدر روابط و تعاملات دنیوی با دیگران (خانواده، ایتام،ارث و سایرین) شامل فرازهای زیر:
عصاره فراز ایات 1-10: تاکید زیاد بر رعایت حقوق مالی یتیمان توسط اولیای انها و سخن گفتن نیکو با انها عصاره فرازآیات11-14: احکام تقسیم ارث با اولویت اولوالارحام و نزدیکان خانواده ( همه فرزندان،همسر و والدین)وکسر دیون و وصایا، بعنوان حدود الهی باید مراعات شود عصاره فراز ایات 15-16:بیان احکام مجازات زنا عصاره فراز آیات 17-18:بیان شرایط پذیرش و عدم پذیرش توبه عصاره فرازآیات 19-21:بیان توصیه ها و الزاماتی برای مردان در رعایت حقوق زنان و همسران شان. عصاره فراز آیات 22-28:بیان احکامی از ازدواج و محارم در ازدواج عصاره فراز آیات29-33: نهی از تصرف باطل در اموال و رضایت به اجرای صحیح احکام مالی خدا وند از جمله ارث عصاره فراز آیات 34-35:اهمیت حفظ خانواده و توصیه های لازم به زوجین عصاره فراز ایات 36-40:تاکید بر احسان و انفاق در راه خدا به خویشان و همسایگان و محرومان
بخش دوم:آیات 41-57:هشدار به عصیان کنندگان از پیامبر که به محمد ص و قرانایمان بیاورید. و نهی مسلمانان از دوستی و اعتماد به انها شامل آیات
عصاره فراز آیات 41و42: هشدار از عاقبت سخت و ندامت بار کافران و عصیان کنندگان از پیامبر عصاره آیه43:بیان جزییاتی از حکم نماز(در شرایط مستی،غسل و تیمم)
عصاره فراز ایات 44-57 :یهودیان مدینه با این رفتارها و عقایدشان،دشمن شما و مورد لعنت خدا هستند .به انها اعتماد نکنید.ای اهل کتاب به پیامبر و قران ایمان آورید.ملاک،ایمان و عمل صالح است.
بخش سوم:آیه 58:تاکید بر رد امانت ،حکم کردن به عدالت میان مردم
بخش چهارم:آیات 59-104 : لزوم اطاعت مطلق از رسول در جهاد و هجرت و قضاو بیان برخی احکام جهاد شامل فرازهای زیر:
عصاره فراز ایات 59-70 :اطاعت از خدا و رسول و تسلیم بودن به حکم رسول الله و منع از ارجاع اختلافات به نا اهلان
عصاره فراز آیات 87-71: دستور پيامبر در حضور در جهاد رهايي بخش مستضعفان را اطاعت كنيد و از سستي كنندگان و صفاتشان برحذر باشيد.
عصاره فراز آیات 88-91:با منافقان توطئه گر و متحد دشمن معاندشما (اگر توبه نمي كنند)بجنگيد. اگر پيشنهاد صلح دادند و از معارضه و توطئه دست برداشتند،با انها صلح كنيد و حق جنگ نداريد.
عصاره فراز آيات 92تا94:نهي شديد از قتل عمد مسلمانان يا كساني كه اظهار اسلام ميكنند.و بيان مجازات قتل غير عمد عصاره فراز آيات95-100:مومنان (بجز ناتوانان و معذوران واقعي)ملزم به جهاد و هجرت در راه خدا و مستحق دريافت پاداش عظيم ان هستند.
عصاره فراز ايات 101-103:احكام قصر نماز در شرايط خوف انگيزجنگ آیه 104:تقویت روحیه مجاهدان مسلمان و برحذر داشتن انها از سستی
بخش پنجم عصاره فراز ایات 105 تا 114:از خائنان و مجرمینی که با تبانی و توطئه، افراد بی گناه را متهم می کنند اصلا حمایت نکنید.
بخش ششم ایه 115 هشدار به گروه های مختلف مسلمانان که از انشقاق و جدایی از مسیر رسول و مومنین همراه وی اجتناب نمایند
عصاره فراز ایات116-126:دین نیکو از نظر خداوند عبارتست از تسلیم محض خدا بودن (به دور از شرک و پیروی از شیطان) و رفتار نیک .بهشت و جهنم تابع این قاعده است نه ارزوها و ذهنیات پیروان ادیان.
بخش هفتم عصاره فراز آیات 127-135:مالکیت جهان از آن خداست.پس با پروای از خدا،عدالت را در روابط با همسران ،ایتام و سایر مردم همواره رعایت نمایید.
بخش هشتم عصاره فراز آیات 136-147:ای مسلمان نما ها ایمان واقعی بیاورید و از صفات منافقان و اتکا بر کافران با رویکرد فرصت طلبی بپرهیزید.
بخش نهم: عصاره فرازآیات 148 و149 :منع از آشکار کردن بدگویی در جامعه و دعوت به نیکی و گذشت از بدیها
بخش دهم:آیات 150-175: ای مردم و ای اهل کتاب.محمد ص و قران ،برهان و حجت خداهستند به انها ایمان اورید وازبهانه ها و باورهای غلط دست بردارید.شامل فرازهای زیر
عصاره فراز آیات 150-152:کفر به برخی رسولان الهی همان کفر به خدا و موجب عذاب است.تنها ایمان به همه رسولان،نجات دهنده است. عصاره فراز آیات 153-162:اهل کتاب با توجه به سوابق رفتار و عقایدشان جز تعدادکمی به تو ایمان نمیاورند.و درخواست نزول یکباره قران ،صرفا بهانه است.
عصاره فراز آیات163-170:جریان نزول وحی و ارسال رسل سنت همیشگی خدا برای اتمام حجت برمردم بوده است.انان که رسالت پیامبر را انکار و مردم را از راه خدا بازمیدارند گمراه و در جهنم خواهند بود.پس باوایمان بیاورید که برای تان بهتر است.
عصاره فراز آیات 171-173: نکوهش شدید از غلو در دین:عیسی بنده خداست نه پسر خدا.استنکاف از پذیرش این امر و تکبر در برابر کلام خدا،عذابی عظیم در پی دارد.
عصاره فراز آیات 174-175:ای مردم(از همه ادیان و بی دینان):محمد ص و قران ،برهان و حجت خداهستند بسوی شما.ایمان و تمسک به انها،موجب جلب رحمت الهی و هدایت به صراط مستقیم است.
بخش یازدهم : آیه176تبیین حکمی از ارث
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,051 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
نكات جديد در تفسير و تدبر سوره نسا:تقارن و تناوب موضوع در سوره نسا:محوراصلي سوره نسا چيست؟
با عنایت و تامل در فرازها و بخشهای فوق،سوره نسا را میتوان سوره ای با هدف تنظیم روابط و تعاملات مادی و عقیدتی انسانها با یکدیگر و نیز خداو رسولانش دانست و آیات انرا در دو محور عمده تقسیم کرد:
محور اول سوره:الزامات روابط دنیوی (با خانواده،جامعه،یتیمان و ضعیفان و ..) و با تاکید بر عدالت و احسان و حفظ حقوق A که در واقع اولین آیه سوره،بطور جدی مخاطبان را به کنترل و رعایت حقوق سایر مردم با این عبارت که همگی شما فرزندان یک پدر و مادر هستید،توجه میدهد.
محور دوم:الزامات روابط دینی و عقیدتی (با خدا،رسول و دشمنان)B
نکته جالب سوره این است که فراز ها یا بخشهای مشتمل بر هر محور به تناوب پشت سرهم قرار گرفته اند باین ترتیب میتوان سوره را به 11 بخش تقسیم کرد که یکی در میان به حقوق و روابط دنیوی و دینی پرداخته است.از حقوق دنیوی آغاز و مجددا به همین محور ختم میگردد.
اگر بخشهای محور نخست را به A و بخشهای مرتبط با محور دوم را با Bنمایش دهیم ترتیب بخشهای سوره بصورت زیر خواهد بود: ABABABABABA
كه بشرح زير هستند: بخش اول: آیات 1-40:توصیه به رعایت حقوق مادی و معنوی،احسان و انفاقدر روابط و تعاملات دنیوی با دیگران (خانواده، ایتام،ارث و سایرین) شامل فرازهای زیر:
بخش دوم:آیات 41-57:هشدار به عصیان کنندگان از پیامبر که به محمد ص و قرانایمان بیاورید. و نهی مسلمانان از دوستی و اعتماد به انها شامل آیات
بخش سوم:آیه 58:تاکید بر رد امانت ،حکم کردن به عدالت میان مردم
بخش چهارم:آیات 59-104 : لزوم اطاعت مطلق از رسول در جهاد و هجرت و قضاو بیان برخی احکام جهاد
بخش پنجم عصاره فراز ایات 105 تا 114:از خائنان و مجرمینی که با تبانی و توطئه، افراد بی گناه را متهم می کنند اصلا حمایت نکنید.
بخش ششم دین نیکو از نظر خداوند عبارتست از تسلیم محض خدا بودن (به دور از شرک و پیروی از شیطان) و رفتار نیک .
بخش هفتم عصاره فراز آیات 127-135:مالکیت جهان از آن خداست.پس با پروای از خدا،عدالت را در روابط با همسران ،ایتام و سایر مردم همواره رعایت نمایید.
بخش هشتم عصاره فراز آیات 136-147:ای مسلمان نما ها ایمان واقعی بیاورید و از صفات منافقان و اتکا بر کافران با رویکرد فرصت طلبی بپرهیزید.
بخش نهم: عصاره فرازآیات 148 و149 :منع از آشکار کردن بدگویی در جامعه و دعوت به نیکی و گذشت از بدیها
بخش دهم:آیات 150-175: ای مردم و ای اهل کتاب.محمد ص و قران ،برهان و حجت خداهستند به انها ایمان اورید وازبهانه ها و باورهای غلط دست بردارید.شامل فرازهای زیر
بخش یازدهم : آیه176تبیین حکمی از ارث
بر این مبنا در هر دو محور برخی مطالب و احکام مالی و دینی که در این سوره بیان شده،مختص به همین سوره بوده و در سایر سوره ها ذکر نشده اند مثلا در باب ارتباط با خدا،علیرغم اینکه در سوره های قبلی بحث نماز بسیار ذکر شده،اما احکام غسل و تیمم،نماز در حال مستی، نمازخوف یا کیفیت نماز منافقان در این سوره بیان شده است و یا در همین محور ارتباط با خدا،شرایط پذیرش و عدم پذیرش توبه و عدم غفران فقط در این سوره بیان شده است ضمن انکه نصف تکرار کلمه توبه در قرآن هم در این سوره بکار رفته است.بیشترین تکرار کلمه لعن (ازجانب خدا) نیز در این سوره است(7بار)طاغوت سه بار از 8 بار.بیشترین تکرار در این سوره،ایات 51،60 و76 هم چنین دین احسن ،تنها در این سوره بکاررفته و تعریف شده است.
هم چنین در روابط ناشی از عقاید دینی ،ایمان و اطاعت مطلق از پیامبر(ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله،من یطع الرسول فقد اطاع الله) از جمله در قضاوت ،جهاد و مهاجرت و پرهیز از سستی و دورویی ، عدم تبعیض در ایمان به همه رسولان الهی،دشمنی و نهی از دوستی همراه با اعتماد (لا تتخذوا اولیا) با اهل کتاب یا کافرین یا منافقینی که میخواهند عقیده شما را برگردانند،جدانشدن از مسیر پیامبر و مومنان تاکید شده است.
در بعد روابط دنیوی نیز احکام ارث و روابط خانوادگی،بخشی از احکام ازدواج و محارم، ارتباط ات زن و شوهر و جزییات مواجهه با یتیمان ،دیه قتل و .. تنها در این سوره بیان شده است.کلمه یتامی ،14بار در قران بکار رفته که 8 بار ان در سوره نساست.کلمات اقربون و اقربین4بار از 7 بار کل قران در این سوره استکه موید اهمیت این سوره به نحوه روابط با یتیمان و ارحام میباشد.
4 بار توصیه و تاکید به رفتار عادلانه (2 بار حکم به عدل در میان مردم و 2بار عدالت میان زنان) و دو بار نهی از خوردن اموال باطل ،تنها در این سوره مشاهده میشود. هم چنین کلمه قسط در این سوره 3بار تکرار شده که بیشترین تکرار در سوره هاست .
همچنین به نحوه سخن گفتن با سایرین از جمله یتیمان وضعفا در این سوره تاکید شده است(قولو لهم قولا معروفا 2بار،قولوا قولا سدیدا، قولا بلیغا)
عدم حمایت از خائنان و مجرمینی که با تبانی و توطئه، افراد بی گناه را متهم می کنند و تشویق به پاسخ گویی احسن به تحیت و احسان دیگران نیز از توصیه های خاص این سوره است.
ویرایش بوسیله کاربر 6 years ago
| دلیل ویرایش: edit |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,051 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
ساختار هندسي سوره نساء، نمودار خلاصه مطالب و مفاهيم سوره نسا با عنايت به مطالب فوق و بخش بندي هاي سوره نسا در دو محور تنظيم روابط دنيوي و عقيدتي
ميتوان كل ساختار و ايات سوره نسا را در نمودار زير نمايش داد:farhang تصاویر زیر را ارسال کرده است: nesa.JPG (67kb) تعداد دانلود 4 بار.شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید. |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
*⚛💮سوره نسا، توصيه به تقوای خانوادگی*
💠يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا 1/نساء
🌱اي مردم، پروا گيريد پروردگارتان را [از نافرماني او بپرهيزيد]، همان كه شما را از يك نفس [منشأ حياتي واحد] آفريد و زوج او را نيز از همان آفريد 2 و از آن دو مردان و زنان بسياري [در زمين] پراكنده ساخت
🔷✨سورة آلعمران با جملة «...وَاتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ختم شده و سورة نساء با آية « يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ... وَاتَّقُواْ اللهَ الَّذِي...» آغاز ميگردد. تقوايي كه در سورة آلعمران مطرح شده در ارتباط با وحدت جامعه و ولايت خدا و رسول و مقابله با متجاوزان است، و تقواي توصيه شده در سورة نساء در ارتباط با واحد خانواده.
👈سورة آلعمران عمدتاً به آفات بيروني ميپردازد و سورة نساء به آفات دروني.
🔷✨اين سوره بين سالهاي 6 الي 10 هجري (19 تا 23 رسالت) در مدينه نازل شده است. آيات سال 6 عمدتاً دربارة «اهل كتاب و مردم شناسي» است و آيات سالهاي 8 و 10 دربارة «مسائل تشريعي و جهاد». 🔷✨سوره با آيات تشريعي آغاز شده است كه شامل موارد زير ميباشد: يتيمان (نگهداري اموال آنان، روابط متكي به قسط و ازدواج با آنان)، مهريه، ارث، فحشاء (زن و مرد)، محارم در ازدواج، مُتعه، تعدّد زوجات، ازدواج با كنيزان، روابط اقتصادي سالم، اجتناب از گناهان كبيره، قيموميّت مرد بر زن، اختلافات مرد و زن در خانواده، نَفَقِه، نماز، غسل و تيمم و... ميباشد و كلاً به واحد خانواده به عنوان پايه و اساس جامعه و ارحام ارتباط پيدا ميكند، اين آيات ثلث اول سوره، قسمت عمده مياني آن و آخرين آيه (جمعبندي) را اشغال كردهاند.
🔷✨موضوع دوم (اهل كتاب و مردم شناسي)، كه شامل: انحرافات يهود (تحريف كتاب، عصيان، افتراء، خودستايي، غرور، حسادت و...)، حكومت و روابط متقابله مردم و زمامداران (اداء امانات به اهلش و اطاعت از خدا و رسول و اوليالامر- راه حل اختلافات)، منافقين (عمدتاً در عدم تمكين در شركت در جهاد)، جهاد و قتال، نماز جنگ، حضرت مسيح و انحرافات تثليث، انبياء رِبا و... ميباشد كه كاملا در لابلاي موضوع نخست جاي گرفته است.
📚تفسير آقای بازرگان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.